Fortnite on yksi maailman suosituimmista videopeleistä, mutta sen julkaisuhistoria on monivaiheinen ja kiinnostava. Epic Games kehitti Fortniten yhdistämällä selviytymispelin ja rakentelun elementtejä battle royale -genreen, luoden jotain aivan uutta pelimaailmassa. Tässä artikkelissa käydään läpi, milloin Fortnite julkaistiin ja miten peli saavutti nykyisen asemansa maailmanlaajuisena ilmiönä.
Ensimmäinen julkaisu: Fortnite Save the World
Fortniten kehitys alkoi jo vuonna 2011 Epic Gamesin toimesta. Peli esiteltiin ensi kertaa yleisölle vuoden 2011 Spike Video Game Awards -tilaisuudessa, jossa se herätti kiinnostusta omaperäisellä konseptillaan. Fortniten ensimmäinen pelimuoto, Fortnite: Save the World, julkaistiin 25. heinkuuta 2017 early access -versiona. Save the World oli yhteistyöpelimuoto, jossa pelaajat rakensivat tukikohtia ja puolustautuivat zombiaaltoja vastaan.
Vaikka Save the World sai positiivista palautetta luovuudestaan, sen suosio ei koskaan yltänyt maailmanlaajuiseksi ilmiöksi. Se kuitenkin loi pohjan Fortniten tunnetuimmalle pelimuodolle: Battle Royalelle.
Battle Royale: Pelin todellinen läpimurto
Epic Games hyppäsi nopeasti mukaan battle royale -genren kasvavaan suosioon. Fortnite: Battle Royale julkaistiin 26. syyskuuta 2017, aluksi ilmaiseksi lisäosana Save the World -peliin. Battle Royale sisälsi 100 pelaajan taistelun, jossa viimeinen eloonjäänyt voitti. Pelimuoto yhdisti perinteisen selviytymistaistelun ainutlaatuiseen rakenteluelementtiin, joka erotti sen muista samankaltaisista peleistä, kuten PUBG:sta.
Battle Royalen menestys oli välittömään. Ilmainen saatavuus, jatkuvat päivitykset ja yhteisön osallistaminen loivat pelille nopeasti suuren pelaajakunnan. Vuoden 2018 alkuun mennessä Fortnite: Battle Royalella oli jo yli 45 miljoonaa pelaajaa.
Keskeiset virstanpylväät julkaisun jälkeen
Fortniten suosio on jatkunut vahvana sen julkaisun jälkeen, ja Epic Games on pitänyt pelin tuoreena lisäämällä uusia ominaisuuksia, pelimuotoja ja tapahtumia. Tässä muutamia keskeisiä hetkiä Fortniten historiassa:
- 2018: Fortnite World Cup julkistettiin, ja peli valloitti suoratoistopalvelut, kuten Twitchin ja YouTuben.
- 2019: Epic Games järjesti historian suurimman Fortnite-turnauksen, jossa palkintopotti oli yhteensä 30 miljoonaa dollaria. Turnauksen voitti 16-vuotias Kyle ”Bugha” Giersdorf.
- 2020: Pelin Chapter 2 toi mukanaan uuden kartan ja merkittäviä pelimekaanisia muutoksia.
- 2022: Epic Games lisäsi peliin Zero Build -pelimuodon, joka poisti rakentamisen ja houkutteli uusia pelaajia.
Fortnite nykypäivänä
Tänä päivänä Fortnite on paljon enemmän kuin vain peli. Se on digitaalinen viihdealusta, jossa on järjestetty konserttitapahtumia (esimerkiksi Travis Scottin ja Ariana Granden esiintymiset), elokuvien ennakkonäytöksiä ja monia muita interaktiivisia kokemuksia. Pelin jatkuva päivittyminen ja sen kyky mukautua pelaajien toiveisiin ovat pitäneet sen relevanttina ja suosittuna yli kuuden vuoden ajan.
Yhteenveto
Fortnite julkaistiin ensimmäisen kerran 25. heinkuuta 2017 Save the World -pelimuodolla, mutta sen todellinen läpimurto tapahtui Battle Royalen myötä syyskuussa 2017. Pelin jatkuva kehittyminen, innovatiiviset tapahtumat ja kilpailullinen luonne ovat tehneet siitä maailmanlaajuisen ilmiön, joka jatkaa pelaajien viihdyttämistä vielä pitkälle tulevaisuuteen.